Sista raderna

Jag har kommit igång med att lyssna på ljudböcker när jag jobbar. Perfekt eftersom jag jobbar själv till stor del av dagen och behöver lite sällskap. I början tyckte jag det var lite svårt att höra vad som sades (trots att jag är tjej och borde kunna göra två saker så blev jag lite ofokuserad) men nu har jag kommit in rätt bra i det…

Jag har läst både, svenska böcker och kriminalare. Vill man läsa lagom svenska böcker rekommenderar jag Marianne Cederwall (speciellt om man gillar Gotland och gotländska) underbara minnen från sommaren gör sig påminda och det känns som om man åkt tillbaka till ön och sitter vid köksbordet med de andra släktingarna, nästan som om man är med i boken själv. Susanne Alfvengren  och Gun Olofsson och gör att böckerna får en extra touch eftersom de läses med dialekt!

Jag läste två andra böcker oxå, men kom sen igång med en deckarserie. Jussi Adler-Olsens kriminaldeckar. Hjärtliga, roliga böcker med Stefan Sauk som uppläsare. Han får till karaktärernas röster så himla bra att jag ibland kommer på mig själv med att ”prata” som ena karaktären Assad när jag ska berätta nåt om boken. Jag är inne på sista timmarna av femte (och vad jag trodde sista) boken och kände nästan som en liten sorg över att boken skulle ta slut… Men då, till min glädje, när jag skulle kolla upp vad som skulle läsas härnäst.. Då ser jag att Adler-Olsen har ytterligare en bok i serien, dock med en annan uppläsare, men jag hoppas på att han är bra han oxå.

Har du några tips på böcker jag kan lyssna på?

4 thoughts on “Sista raderna

  1. Agneta

    Åh, finns det en till bok med Assad? Då måste det bli min nästa att lyssna på! (Fast just nu lyssnar jag inte alls, hoppas på att komma tillbaka till det, då jag tycker att det är en bra avkoppling för hjärnan som lätt går på högvarv med vardagslivet.)

    Svara
  2. Agneta

    Ett tips för dina kommande böcker kan ju vara Ann Rosman som skriver böcker liknande Camilla Läckberg. (Men ibland känns det lite för likt, nästan som att hon härmar Camilla)
    Jag har inte lyssnat klart på den första än.

    Svara

Kommentera

