Det här med stadga

Det här med att träna stadga är ju nyttigt. Jag brukar göra det emellanåt och hundarna är skapligt bra på det. Drömma som har så mkt fjädrar under tassarna och myror i baken, är hör och häpna myyycket bättre på stadga än Inez.
Jag har säkert råkat släppa igenom Inez ett par gånger genom åren så nu tjyvar hon så fort hon får chansen.

3-IMG_8250Runt mattiden brukar det vara allmänt kaos här hemma. Drömma håller på att svälta ihjäl och springer fram och tillbaka och mellan fodertunnan och mig och skäller. Jag brukar försöka att ignorera henne och inte ge dem mat förrän det är tyst, men det är inte alltid jag lyckas. Vid fodertunnan brukar det oxå vara allmänt stökigt och man blir bara mer och mer irriterad.

Hussen å jag började säga åt hundarna att sitta, men de skällde å reste sig upp å släppte platsen hela tiden å vi blev bara sura… Så till en dag när jag kom på att jag skulle sätta hundarna i köket istället. De sitter ca 2,5-3 m från fodertunnan och ser mig klart och tydligt hälla upp maten. MEN skillnaden är att det är en tröskel emellan som förtydligar gränsen…. Så OM de skulle resa sig upp så är det större chans att de stannar till vid tröskeln, dessutom blir inte våra rörelser med matskålar och mat så nära hundarna, vilket gör att de inte behöver stå upp, de ser bra ändå! Glad matte, glad husse och glada hundar (Y)!

Tänk så lätt det kan vara att lösa ett problem om man bara vågar prova eller tänker ytterligare ett steg!

Kommentera

