Egentid som det så fint heter

Mellan jobb och möte igår var jag en sväng på gymmet… Hade sån där egentid som det så fint heter… Fast jag vet inte… Jag kallar den hellre kvalitétstid eller helt enkelt träning 🙂 Att jag inte varit inne på gymmet, med det menar jag bland X-force maskierna, på typ en månad märktes. Jag kände av redan på träningen att jag tyckte maskinerna var tunga, å idag har jag börjat få lätt träningsvärk, trots att jag tyckte jag började så försiktigt. Det kändes bra att ta sig lite tid i gymmet nu när man har dansat zumba och afro så mycket.

Träning för mig är ju en vardagssak, inget tvång utan nåt jag längtar till. Ni som följt mig ett tag vet att jag blivit mer och mer träningsnörd. Visst har jag tränat förr om åren, men inte som nu… Först höll jag på med hästar/ridning, sen motionssimning och Taekwondo och även lite företagsgympa. När jag fick ont i rygg och axlar så fick min sjukgymnast mig att börja på gym. Men det var först när jag började på Factory fitness jag blev riktigt nördig. Jag planerar inte in träningen, jag planerar in vilan, för det är ju superlätt att träna för mycket, när man tycker det är så roligt. Ja jag har blivit lite träningsnörd, får ju sån härlig känsla i kroppen efter träning, oavsett om det är zumba, afropowerdance eller gym…

För ett par år sen när jag började på gym, trodde jag det var stoooora svart/vita maskiner som hotade med att inte släppa loss mig ifall jag skulle ha lyckats att använda någon. De höll nästan på att sluka mig i ett stycke!!! Det var jag nästan säker på.
Halvt skräckslagen lät jag sjukgymnasten boka en träningstid i gymmet. Doris som hon heter var med mig tre gånger, tog allt mkt lugnt och visade och fanns alltid till hands även senare om jag behövde fråga nåt.

Oj det blev ett litet sidospår där…

Hur som helst, träning är livsnödvändigt och inte nödvändigt ont som många säger, jag slipper springa hos sjukgymnasten titt som tätt. Kroppen mår så mkt bättre nu!

Vad tränar du? Vilken träning tycker du är roligast?

8 thoughts on “Egentid som det så fint heter

    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Amen ja Sarah, gör gärna det! Även om jag vet på ett ungefär så kanske det peppar både mig och andra!

      Tack förresten, självkritisk som jag är så tyckte jag att inlägget blev rörigt…

      Svara
  1. toktassarna

    Jag har förvånat mig själv med att inse att jag faktiskt tycker att gruppträning är roligast. Jag som alltid hatade gymnastiken i skolan. Nu gillar jag vanlig hederlig gympa jättemycket. Bäst skulle jag nog säga att jag gillar box, men det är så sällan jag kan gå på det eftersom det kräver en lika tränad kompis i samma längd för att vara kul 🙂

    Nu var jag ju hos sjukgymnast i veckan o fick lite tips om min rygg och så, vilket gör att jag kommer välja bort vissa pass de närmaste veckorna för att jag vet att jag inte kommer klara hålla tekniken genom hela passet. Så min träning står lite på huvudet nu, jag måste hitta nya lunchpass att gå på. Men ja, jag måste åxå planera vilodagar. Och komma ihåg att att jogga med ”bli en snabbare”-gruppen inte är vila 😀 Däremot vilar jag nästan alltid helger, eller, jag gör andra fysiska saker än just träning på helgerna 🙂

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Ja ibland blir man förvånad på sig själv… Jag trodde inte jag gillade zumba å inte att jag gillade gym heller, men nu vet jag bättre. Tur att man vågar prova!
      Vi är lite lika så, jag räknar ju inte cykelturerna till jobbet som träning, inte heller att jag har ett fysiskt ansträngande jobb, å agility det är ju bara kul så det kan väl inte vara träning, mer än för hundarna då 😉 Å promenader räknas väl inte :p … Så tokig man är egentligen!

      Svara
      1. toktassarna

        Haha, ja, när man börjar jämföra med hur mycket andra rör sig… Eller, hur lite. Hur man på måndagen kan få höra i lunchrummet: ”åh, vi tog en timmes promenad i Tinnerö i helgen” och man bara ”jaha, det gör jag varje dag, minst en gång om dagen…”

        Nu ska jag cykla ut till klubben och vara flytthjälp. Träning eller inte? 😉

      2. LindasHundliv Inläggets författare

        Cykla är ju ett transportsätt, så det gills inte… Inte heller ideellt arbete kan räknas.. iaf inte om man resonerar som oss två 😉

        Men så klart att det är vardagsmotion! Precis som min skogspromenad med hundarna!

  2. Agneta

    Förut när jag hade gymkort var det gruppträningar som Core-pass som var min favorit. Men avståndet till gymet gjorde att träningspassen blev för besvärliga.
    Nu tränar jag hemma på yogamattan med min egen kropp som vikt och inslag med hantlar och pilatesboll.
    Fungerar jättebra och ibland kör jag tillsammans med döttrarna lite intensiv träning. Vi brukar hitta på en övning var, köra snabbt och intensivt, tio armhävningar, tio crunches, tio grodhopp, plankan, mountainclimbers och allt möjligt vi kan hitta på.
    Att sedan stretcha tillsammans blir ett bra avslut på kvalitetstiden.
    Jag längtar också till träningen!

    Svara

Kommentera

