Rallykurs

Brita, Smilla, jag och Inez och några till har varit på rallylydnadskurs hos Therese på Dogesenses idag. Det var schysst starttid, så vi behövde inte ge oss upp i ottan utan åkte så sent som kl nio från stan. Jag hann t o m se Vasaloppsstarten 🙂

Först var det genomgång av alla skyltar i avancerad klass. Jag har trots att jag inte varit redo, faktiskt tävlat två ggr i den klassen utan att kunna skyltarna ordentligt, smart eller hur?! *eller inte* Så mitt mål med kursen var att få grepp om skyltarna och komma igång med träningen. Jag har genom åren tränat så himla mkt, men sista åren har jag inte haft någon träningslust, kanske för att jag har gått för lite kurser. Men det hoppas jag det blir ändring på nu.

Efter genomgången var man som en stel pinne, lokalen vi satt i var ouppvärmd, men det visste jag sen tidigare så jag hade med mig filt å massa tjocka kläder, men vid stillasittande så blir man ju superkall ändå. Vi gick ut å tränade på olika moment, fick tips på bakdelskontroll, backa-övningar, vändningar mm och tränade på i blåsten på östgötaslätten.

Det blev lunch å vi snattrade medan vi åt och hundarna fick vila. Sen blev det genomgång av skyltarna i mästarklassen och mer diskussioner innan det blev dags för lite individuell träning med de andra kursdeltagarnas råd och hjälp. Vi tränade en och en på något vi hade problem med. Jag och Inez gick som ekipage nr 3 och valde att få hjälp med att det är så svårt att få hunden att komma närmare in mot benet i högerhandligen. Dels pratade vi om belöningsplacering, bakdelskontroll och omvändlockning och dels pratade vi om varför det kom sig att det var sån skillnad på att lära in högersidan. Jag undrar hur mkt som sitter i förarens huvud egentligen.

Med massa tips och råd i bagaget gick vi ner för trappen, redo att åka hem och möttes av ett snöoväder där stora snöflingor bara yrde utanför dörren, huvalingen.
Jag hade en jättetrevlig och lärorik dag i Öjebro och hoppas min träningslust hittar tillbaka nu, jag känner mig rätt taggad faktiskt.

Tack Brita för resesällskap och trevliga pratstunder i bilen, vi kan gärna samåka fler gånger 🙂

Kommentera

