Kroppskontroll

Idag har jag roat mig med att träna hundarnas kroppskontroll. Jag har gjort det förr, men så kommer jag av mig, men den här gången har jag det i läxa på kursen jag går, så det är bara att klicka på. Inez vet precis vad som väntar, Drömma har börjat hajja vad som förväntas.

Just den här övningen tränar vi genom att lära hundarna kliva i en kartong med alla fyra tassar. Framtassarna är lätt, men bak är lite klurigt. När man väl fått i en baktass å klickar så har kanske ena, eller båda framtassarna ”hoppat” ur lådan. Vad belönar man då? Jo att framtassarna INTE ska vara i lådan, ja just det! Här är belöningsplaceringen lika viktig som tajmingen och vill jag att hunden ska vara i lådan så får jag se till att belöna den när den står där också! Att belöna hunden när den hoppat ur blir galet och förvirrande för hunden.

Inez förstår det här med alla fyra tassar, så nästa steg för henne är att göra det svårare genom att minska storleken på kartongen/lådan. Drömma måste nog ha ett par pass till i den större kartongen för att förstå att det är där man ska vara om man vill ha godis 😉 Det är så lätt att bli ivrig och gå för fort fram så vi tar det lite varligt, korta intensiva pass och ett steg i taget.

Just nu har vi paus, men om några minuter kör vi ett kortpass till!

20140317-164647.jpg
Inez tränar stadga medan Drömma tränar kroppskontroll!

2 thoughts on “Kroppskontroll

Kommentera

