Phad Phett

Jag har en thailändsk jobbarkompis, ibland blir man erbjuden att smaka ur hans matlåda. Med en illarig blick å glimten i ögat frågar, vill du smaka? Är det starkt brukar vi fråga? Nää det här äter lilleman (1,5 år)… Okej, ena dagen smakar en å tycker det det är döööstarkt, jag vågar inte smaka då. Nästa gång smakar nästa jobbarkompis å tycker det är jättestarkt. Samma dag faller jag för frestelsen å smakar oxå. Jag gillar ju ändå stark mat. Det var gott som sjutton, men starkt förstås, men inte så starkt som jag trodde. Kompisen berättar att han har haft 7 thailändska chilli i… Jag får receptet och provar, men min chilli måste varit felmärkt för den var som att tugga på tomatskal… Alltså måste jag köpa ny chilli och prova igen, men här kommer receptet!!!

Phad Phett20140323-175901.jpg

5 vitlöksklyftor
3 vitpepparkorn
Chilli efter smak
500-750 gram finstrimmlad fläskkarré
1 knippe sallads lök
1-2 vit paprika
Ostronsås
Fisksås
Griskrydda, en slags allkrydda (som han kallade nöff-nöff)
Thailänsk söt basilika

Mortla vitlök chilli och vitpeppar
Hetta upp olja i wokpanna, woka vitlök, chilli och vitpeppar
tillsätt köttet, men låt det inte bli bränt.
Rör om tills det är genomstekt.
Tillsätt fisksås och ostronsås efter smak.
Sedan i med grönsakerna.
Smaka av,
Tillsätt basilikan sist och ta av woken från plattan Klart!!
Ätas med ris 😎

Jag fick inte många mått att gå på, för man skulle man göra efter tycke och smak så det är bara att prova sig fram. Och var inte rädd för mängden vitlök, den var inte för stor!

2 thoughts on “Phad Phett

    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Jorå, den finns å har mild smak, perfekt om man vill göra fylld paprika utan att paprikasmaken tar över, den är lite spetsigare till formen än ”vanlig” paprika.

      Svara

Kommentera

