Mentalträning

Under kvällen var det föreläsning på klubben. Heléne Lindström pratade om mentalträning och stresshantering. Det var många anmälda. Jätteroligt, jag tror det var länge sen det var så mkt folk i klubbstugan. Mentalträning är ett jätteintressant ämne, man fick mycket nya ideér och tankar. Man kom till insikt om både det ena och det andra.

Heléne själv tävlar lydnad och ibland hade jag lite svårt att relatera till mig själv och agilityn, men oftast gick det bra. Det var lite lättare om jag bröt ner agilityn i mindre block och fokuserade på någon del, t ex starter eller kontaktfält.
Vi fick bland annat fundera på följande mål:

  • Prestationsmål (på nästa träningspass)
  • Prestationmål (under året)
  • Känslomål (på nästa träning)

Jag funderade fram följande:

  • På nästa träningspass ska jag fokusera på gungan och kontaktfälten
  • Under året vill jag starta Drömma i agilityklass
  • Känslomålet är att vara nöjd även med det lilla framsteget

Det som förvånade mig mest under hela föreläsningen var hur starkt jag reagerade på ordet misstag. Det får mig att känna mig dålig som person och misslyckad, inte värd någonting. Konstigt att t o m bara det ordet får mig att må dåligt. Jag vill hellre säga, -oj så tokigt, eller, nu blev det galet. Ett misstag för mig är att JAG har gjort fel och då kommer prestationskraven fram kräver att jag ska vara felfri. En otäck känsla som jag har svårt att bli av med. Men som en klubbkompis sa, om t ex hon skulle göra samma misstag då?! Ja då är det ju förstås en helt annan sak, så hittar jag anledningar, ser lösningar, kan coacha eller komma med konstruktiv kritik. För då är det inte ett misstag som rör mig som person det är bara en liten miss lixom… Knäppt va, men jag tror ni kanske hänger med på vad jag menar…

Vi kom fram till att man istället kunde byta ut ordet misstag mot lärande och då känns det genast bättre. Jag jobbar med att försöka se allt positivt, att det inte är så allvarligt och att man kan få göra missar, men ibland blir det lite tokigt. Ett lärande med andra ord.

6 thoughts on “Mentalträning

  1. Agneta

    Intressant! Jag undrar vad det är som får mig att rygga från tävlingar och tävlingstänk i träning? Numera har jag till och med svårt att göra något hundligt alls tillsammans med tävlingsfolket?
    Mycket har naturligtvis med förväntningar att göra, en förväntning man sätter själv, eller en man tror att andra har om mig och min hund.

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Direkt tänker jag på prestationskrav när du skriver så, hellre att inte tävla alls eller prata tävling (eller träning inför) än att behöva känna att man inte når upp till målen eller förväntningarna man tror de andra har satt!

      Åh man behöver ju inte tävla om man inte känner sig bekväm i det! Det är ju bara en måttstock så man lätt kan se var man står i sin träning om man behöver veta det, eller få en hint om ifall man jobbar åt rätt håll med sina mål.

      Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Tack Ann, vad roligt att du säger så ❤
      Jag känner mig rätt bekväm i mina tankar nu, men än har jag lång väg kvar.
      De där jäkla prestationskraven är jobbiga att dras med!

      Svara

Kommentera

