HBT, HBTQ eller bara människor?


Härom dagen läste jag ngt så sorgligt på fb… En av mina bekanta hade fått hatord inristat på sin dörr… För att hon lever med en kvinna… Skrämmande! Jag fick tårar i ögonen, varje gång jag hamnade på inlägget. Hur kan man bete sig så?

Alltså jag fattar inte vad folk är rädda för? Kärlek är väl inget att bli hatisk emot, eller tror folk att nån av samma kön ska gå å våldta folk? Alla har väl rätt att älska vem dem vill? Vad spelar könet för roll. Det är ju i personen man blir kär!
Jag är gift med en man å folk har inga bekymmer med det, så varför är det så stort om det kärlek mellan människor av samma kön?

Idag var Rickard Söderberg på Nyhetsmorgon å han brinner för HBT frågor. Han pratade om sin man å jag blev nyfiken å googlade. Jag hamnade på en fin artikel i Hemmets veckotidning. Jag blev så rörd att jag började gråta, tänk om alla tänkte lika klokt som hans mamma❤️ Nedanstående text är taget från artikeln.

– När jag var drygt 15 år satt jag hemma och övade på flygeln när mamma plötsligt knackade på dörren. ”Du, jag skulle bara kolla en sak. Visst är det så att du gillar killar?” När jag lite tveksamt sa ”Jaaa…” konstaterade hon: ”Jag tänkte väl det, och så är det snart mat.” Sen stängde hon dörren och gick ut.
Efteråt satt Rickard kvar vid flygeln och undrade vad som egentligen hade hänt – och vad som skulle bli nästa steg. Men han behövde inte fundera länge, vid köksbordet kom nästa klara konstaterande från mamma Majvi. ”Och bara så du vet, den dag du hittar en pojkvän så är han som en son i huset.”
– Efter maten satte hon sig och ringde runt till alla fastrar och kusiner. ”Jag vill bara berätta att det är så här det är. Har ni några problem? Ta det med mig eller lös det själva, men för oss är det inga problem.” Visst är det fantastiskt, alla borde ha en mamma och pappa som stöttar och förstår. Mamma ville underlätta det för mig och det tycker jag är så fint.

 

 

2 thoughts on “HBT, HBTQ eller bara människor?

  1. Snurran

    Jag håller helt med dig, jag kan inte fatta vad som är så ”farligt” med homo-,bi- eller transsexualtiet, huvudsaken är väl kärleken i sig?? Vilken bra mamma du skrev om! 🙂

    Svara

Kommentera

