Jordsnurr

Visst var det så man skrev förr… Hej jag är en tjej på 10 jordsnurr… Eller vårar om man var född på våren, när man ville skaffa nya brevkompisar… Gör man sånt nu för tiden?

Vad mycket det är som är/var roligt som försvinner. En del försvinner till förmån av annat, t ex de riktiga böckerna. Nu är det ju tidsparande att lyssna på bok när man är på språng eller läsa e-bok på plattan. Man tar sig inte riktigt tid att göra vanliga saker längre.

Igår blåste vi såpbubblor, dottern och jag, å herrejösses vad jag tycker det är kul! Fast jag vet inte riktigt vad det är som är så kul med det egentligen? Är det skapandet som är facsinerande eller att bubblorna får så många färger, hur de flyger eller vad är det? Kul och lätt att utföra är det iallafall.

Man är alldeles för dålig för att göra såna ”gamla” roliga och enkla saker nu för tiden. Man har liksom inte riktigt tid att njuta som förr. Jorden snurrar alldeles för fort. Man hinner inte med! Det är så mycket man vill göra, nya saker och gamla saker man vill bevara. Förr älskade jag att pyssla, rita/göra födelsedagskort och tavlor, pärlplattor och arrangera ljuskreationer eller blomsterarrangemang, men jag hinner inte med nu. Eller rättare sagt, jag har inte tid att slappna av så mycket att min fantasi får flöda så som den borde. Jag är för upptagen av massa annat.

Jag skulle vilja baka tekakor, såna som mina döttrar älskar att äta. Jag skulle vilja baka bullar och provsmaka dem alldeles så där ljumma och dricka mjölk till. Jag skulle vilja göra fina presenter till födelsedagar och jular, koka sylt som är så gott, hemgjord sylt, mmmm. Jag skulle vilja sitta på en stubbe i skogen och bara vara där… Dricka lite kaffe, äta en av de där goda mackorna eller bullarna.
Hm, ja man ska kanske försöka omvärdera lite i sitt liv, så man hinner med såna härliga jordnära och mysiga saker lite bättre.

Tankar från en tant på 40 jordsnurr!

 

4 thoughts on “Jordsnurr

  1. Snurran

    Jag kan känna lite så också ibland, man får helt enkelt tänka efter vad det är man fyller sin tid med, är det verkligen det man vill göra, eller har man bara fastnat i en bekväm ovana (jag hänger alldeles för mycket vid datorn när jag är hemma i stan tex.)

    Att njuta av ”småsaker”, som tystnaden ute på landet, ta sig tid att titta noga på en insekt eller en vacker blomma, sitta på den där stubben i skogen, eller glädjen som infinner sig när man ser ut över ett vackert sommar – eller för all del ett gnistrande vitt vinterlandskap – gör mig tillfreds med tillvaron på ett alldeles underbart vis, jag förstår inte hur ”folk” klarar sig utan det, men de har kanske andra sätt att få bort stressen och tristessen ur kroppen?

    Jag har ändå känslan av att du är duktig på att ta vara på din tid på ett vettigt sätt 🙂 Tänk efter; förr pysslade du mycket mer – men du tränade väl inte vare sig hundar eller dig själv, du lagade mer halvfabrikat-mat (tror jag?) medan du nu lagar mer mat från grunden.och trots att du kanske inte gör samma saker idag som för tio år sedan har jag en känsla av att du trivs väldigt bra med ditt liv och det är ju huvudsaken, eller hur?

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Jo då Snurran jag trivs rätt bra med mitt liv… Men vissa dagar saknar jag sånt jag gjorde förr, tex bakade tekakor till frukost… Men nu prioriterar jag inte min tid så att jag hinner baka dem å sånt tycker jag är lite tråkigt…

      Svara
  2. Agneta

    Man ska ju göra sånt man mår bra av. Alla hittar inte sin energi eller stressar ner i skogen. Vissa gör det på gymet och det kan väl funka lika bra. Jag tror dock stenhårt på ”egentid” Tid som är avsedd bara för mig, där jag bestämt hur den ska spenderas. Att stanna upp och reflektera är bra, men inte att ångra. Håller med ovanstående (eller om det hamnar under?) om att du använder tiden på ett annat sätt nu för tiden, det behöver inte betyda att det är fel. Att du inte pysslar just nu behöver inte heller betyda att du inte tar upp det om några månader igen, när inspirationen och fantasin säger till. 🙂

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Jag upplever att fantasin tryter… Jag sitter där och vill göra nåt fint, men nja… Antingen har jag för lite tid på mig eller oxå kan jag inte uttrycka det jag vill på ett bra sätt. Jag hoppas det kommer tillbaka, jag saknar pyssel å annat man gjorde förr, men då hade jag inte Facebook, instagram, mobil med olika appar som stal min tid!
      Men msn ämdras ju med åren å så oxå intressen.

      Svara

Kommentera

