Foderbyte

Inez har ätit samma foder i alla år och mått hur bra som helst. Alltid i gott hull och fin form och päls. Drömma däremot har hela tiden varit lite knepigare. Jag började med samma sort som till Inez, men eftersom den ena äter adult och den andra senior så borde jag ju se skillnad på maten, men det gjorde jag tyvärr inte och efter att allt som oftast utfodrat hundarna med fel mat så beslutade jag att Drömma skulle byta foder.

Vi har provat några fodersorter under åren, men jag har aldrig blivit riktigt nöjd. Foder som funkat skapligt, men högarna blev lite stora… Jag har tittat på färskfoder i flera omgångar, men det faller på att jag tycker det verkar dyrt och svårt. Nu de senaste säckarna har jag kört med Bozitas, ett svenskt foder som jag i det stora hela var nöjd med… MEN helt plötsligt fluffade min hund till sig lite väl mkt. och ökade på sin vikt med nästan ETT kilo på typ en månad. ATT det bara beror på maten tror jag inte. MEN eftersom jag helt plötsligt sitter med en överviktig hund så måste jag alltså se över fodret ytterligare en gång. Jag har redan under ett par månader minskat givan och inte heller gett så mkt godis, men fluffet sitter kvar…

Dags att börja om å leta igen alltså… Det allra lättaste vore kanske att helt sonika köra på Bozita Roburs lightvariant, men nä…. Jag är ju lite nyfiken på färskfoder så nu har jag hittat ett som inte gör mig bankrutt och som verkar kunna leverera till lämplig plats i stan. Flera rasfränder äter samma foder och är nöjda så nu gör jag ett försök och provar Fodax.

2 thoughts on “Foderbyte

  1. Agneta

    Hm, det där med färskfoder är ju en djungel. Jag ger Priima, (som komplement till torrfoder) men det är besvärligt att få tag på nu. Har testat Mush som hade trevliga portionsbitar, men svindyrt! Nu kikar jag lite på Pondus eftersom jag fått för mig att jag vill ha spannmålsfritt. http://www.pondusfoder.com/. Kanske köper hem och testar, man måste ju se hur hundarna mår innan man vet om det är bra. Fodax har jag inte hört att någon med vår ras ger? Kanske skulle läsa på om det också?

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Det ska bli riktigt spännande att prova Fodax, jag har fått uppfattningen att färskfoder ska vara dyrt, men Fodax ligger väldigt bra i pris å är svensktillverkat.

      Svara

Kommentera

