Träning med våren som sällskap

Idag var en härlig dag. Solen sken som bara den och jag hade egentligen tänkt att åka till gymmet. Men när jag kommit hem från jobbet kände jag bara att jag ville uuuut, så så fick det bli.

Jag tog hundarna och åkte till en närliggande skog. Jag brukar inte gå där, men det verkade vara rätt mkt öppna ytor så solens strålar skulle komma åt min bleka hy, så där fick det bli. Vi gick utmed ett fält och sen en sväng i skogen för att sen gå utmed ett annat fält på tillbaka vägen. Hundarna skuttade omkring som ystra kalvar på grönbete.

Vi åkte vidare till Himmelstalund där vi passade på att träna lite. Drömma fick träna på att leka. Att gå följsamhet i fritt följ. Att stå rakt på kontaktfälten. Hon var riktigt duktig och jag funderar faktiskt på om jag ska göra en analys av träningen så jag inte ökar svårigheten för mkt nästa gång.

Inez fick också träna föjlsamhet i fritt följ. Vi har ett problem när vi går runt konor i bl a spiralen (ett moment i rallylydnad) Inez brukar nämligen gena ibland och istället för att gå runt konen hoppar hon över den eller väntar på att jag ska vända så hon kan smita bakom, hundskrälle. Inez fick också träna lite stadga för det är nåt hon glömt bort. Stadgan tränade vi på klossen (eller rättare sagt vinboxen, de kan användas till mkt de där boxarna). Det gick så där, Inez är alldeles för ivrig och på för att få belöningen så hon kliver av klossen hela tiden. Mot slutet gick det bättre.

Vi avslutade det hela med att gå en sväng på fotbollsplanerna innan jag åkte hemåt. Den lilla träningen med den kortare promenaden tog närmare två timmar, så det blev visst inte så lite trots allt, men jägarns så kul. Jag känner mig taggad och på och det känns kul att träna hund igen och jag känner mig energiboostad efteråt.

One thought on “Träning med våren som sällskap

Kommentera

