Träningstävling i liten skala

Jag fick ett meddelande… Ska du med till Vånga?

Jädrar jag har glömt att anmäla till den lilla lokala träningstävlingen, men skickade ett mess till dem å frågade om jag fick komma trots att jag inte anmält. Det fick jag absolut, så det var bara att slänga på sig lite hundkläder och godis i väskan och ge sig iväg..

Vi var lite tidiga, så vi passade på att rasta hundarna och låta dem springa lite. Vi kom tillbaka alldeles lagom till ridhuset för att gå banvandring. Man gick banan tillsammans å så diskuterade vi hur tanken med banan var och hur Eva tänk man skulle köra den och vad man kunde tänka på. Det var väl typ 8 ekipage å det kändes faktiskt alldeles lagom, man kunde titta å lära, få tips å råd och när man kört banan så fick man konstruktiv kritik å goda råd, å lite beröm också faktiskt 😉

I första loppet tryckte jag tydligen ut henne i slalom, fast min mening med placeringen var att stötta henne. Jag hade inte en tanke på att det var för att jag kom å trängdes med Drömma som hon gick ur slalomet utan trodde nog mer det berodde på att det stod nära väggen… (fast den hade förstås inte Drömma reagerat på alls). Sen blev det ett bakombyte på ett ställe där jag banvandrat framförbyte och OM jag bara pinnat på lite extra så hade jag gott och väl hunnit med det där tänkte framförbytet och det hade blivit mycket bättre.

I andra loppet provade jag olika lösningar under banvandringen och tänkte extra på att inte trycka Drömma i slalom (jag lyssnar och lär). Trots att jag höll distans in i slalomen så lyckades jag ändå inte riktigt göra rätt placering så det måste jag träna på. Drömma gjorde två försök innan vi sen lyckades med slalomet. Hon tog skick, bakombyten och framförbyten fint. Sen kom balansen å nu visste hon att det var nåt med den nedre delen så hon gjorde ett fint försök att stanna på kontaktfältet. Jag blev så glad att jag tappade lite fokus, men Drömma lyckades ändå ta nästa kombination rätt och sen avlutade vi med jättefin handling på de sista hindren.

Gud så glad jag är i denna lilla hund. Hon har gett mig många gråa hår, men också mycket glädje och kunskap. Nästa vecka är det tävling på riktigt å målet är att ha kul och att vi ska lyckas göra en fin runda.

Tack för en trevlig, liten familjär träningstävling 🙂

Kommentera

