2015 års debut på agilitytävling

Tjohoo, nu är det gjort å jag fick mersmak. 🙂

Två träningar och två små, små träningstävlingar sen Guldagilityn i somras å nu slog vi till med en officiell agility i Värnamo. Två hopplopp och ett agilitylopp (som jag inte hade värst mkt förväntningar på eftersom vi inte är klara med kontaktfälten än, men vi jobbar på).

03.15 ringde klockan. Upp å äta frukost och göra matsäck, steka omelett. Halv fem kom bilen med Anna och Camilla och hämtade upp mig. Det blev mkt prat på nervägen trots att timmen var tidig och vi landade i Värnamo alldeles lagom i tid. Bara att ta platser på läktaren, rasta hundarna å sen var det banvandring.

Drömmas första hopplopp var superfint. Hon var så lyhörd och visade sån sprakighet och glädje att jag blev lugn och lycklig inombords. En superskön känsla. Det var en rolig bana som passade oss perfekt, men jag missbedömde hur nära ett hinder jag behövde vara och vi fick en vägran, när jag skulle kalla in Drömma och göra om så tittade hon på mig med glada ögon och som sa, jajjemän jag kommer-jag kör tunneln första bara…. asch å där är vi diskade. Loppet var så fint att det gjorde faktiskt inget. Jag är supernöjd med den debuten.

Sen var det inte så långt kvar till agilityloppet. Jag gick banvandringen som om vi kunde alla kontaktfält och hur jag skulle ge kommando för det och så. Första halvan i loppet var superfint, mkt följsamt och styrbart. Upp på gungan gick skapligt bra, ingen tvekan på uppfarten och hon saktade in något, men inte helt. Ja så hon flög av förstås… Jag försökte ta det lugnt och skickade Drömma vidare över hinder (som vi tagit tidigare och tydligen rivit?) och vidare in i tunneln. Fint byte där, men sen sprang hon förbi A-hindret. Vi tog om och hon stannade inte som jag ville, men trampade på kontaktfältet… Ett par hinder gick fint, men här hade jag ju tappat fokus och Drömma sprang förbi balansen för att jag förmodligen inte ens visade henne den… Vi sprang av banan. Ett katastroflopp var känslan precis efteråt, men när jag fått lite distans så gjorde ju Drömma precis som jag sa. Så ett bra lopp egentligen!

Det gick nästan i ett, det var en bra arrangerad tävling, utan väntan. Allt flöt på väldigt bra! Så helt plötsligt var det dags för min sista bandvandring. Det var en rolig hoppbana, men svår för att vara klass 1. Många klurigheter. Drömma visade fortfarande samma glädje och energi som flera timmar tidigare å vi körde på. Fin start, fina byten, superfint slalom, men sen gjorde matten en miss å krokade inte tillräckligt tydligt så Drömma sprang förbi hindret. Hon märkte att hon gjorde fel å var snabb att vilja rätta, men så snabb att jag inte hann fånga upp henne och visa rätt tunnelingång så där var vi  diskade. Eftersom jag väntade på henne i tunneln blev jag lite för stillastående, men till slut fick vi till den där krokningen, men då var min otränade hjärna slut och Drömma ville ha nya direktiv av mig, vi tog snabba vägen ut, för här hade jag tappat all koncentration.

Vi hade hundar i tre olika storlekar så det blev en lång dag, men också väldigt mkt prata å skratt, analyser, tips och råd och framtida tävlingsplaner. Vi försökte hinna titta på varandras lopp, men det var svårt att hinna. Tur det finns mobilkameror;)

Lång, superkul och lärorik, ja så kan man nog sammafatta dagen!
Härligt att vara igång igen och härligt att se att Drömma verkade klara stressen bra!

Men sen var hon så trött, så trött, mitt lilla troll😉

4 thoughts on “2015 års debut på agilitytävling

  1. Anna o Zoe

    Va bra skrivet! Åh vilken kul dag å som sagt lärorik dag vi hade 😃 du är duktig på att ge respons💕 längtar nu till lördag!😁

    Svara
  2. Agneta

    Låter som en väldigt lyckad och trevlig dag! Det är nåt visst med hundaktiviteter, som får en att glatt stiga upp 03:15 en ledig helgdag! 🙂

    Svara

Kommentera

