Naturreservat, kor och hundar

Ja så är det så att kossorna har kommit ut i hagen som är en del av ett vackert naturreservat. För att komma till den bästa av de bästa platser så måste man passera hagen och de lösa korna. Säkert inga problem om man är människa. Men för mig blir det lite komplicerat, jag vill ju ha med mig hundarna till den vackra platsen och sitta där och njuta. Gå igenom eklanskapet å se allt vackert.

 
MEN jag törs inte gå in med hundarna bara så där. Jag har dem givetvis kopplade, men jag tror inte de är tillräckligt uppfostrade för att sköta sig om det kommer en flock kor gående mot oss. 

Vad gör kor, om de blir typ ”hotade” av skällande hundar som inte kan bete sig?! Ja jag erkänner jag är lite skraj och vill inte prova. Att bli jagad av kor är inget jag längtar efter. 

 
Hur är det egentligen, får man överhuvudtaget gå in i en hage med djur, som är naturreservat med kopplad hund? Ja det blir väl till att söka runt lite på nätet, annars kanske någon vänlig läsare vet hur det funkar.

2 thoughts on “Naturreservat, kor och hundar

  1. Agneta

    Finns det ingen annan väg till reservatet? Verkar ju lite galet att gå genom en kohage tycker jag, men då är jag ju från Norrland också! 😉 Om jag vore bonde och ägare till korna, skulle jag inte vilja ha turister och hundägande flanörer i hagen. Men det kanske fungerar annorlunda i era trakter?
    Fast jag är säker på att korna och hundarna skulle funka toppen ihop, så länge hundarna är kopplade – så om det är meningen att gå den vägen – så gör det!! Det står väl ingen förbudsskylt?

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Det är rätt vanligt förekommande här med betande djur å naturreservat. Får eller kor. Bonden hyr betesängen av kommunen tror jag och i avtalet står att man inte får ha aggressiva djur där. Får man inte gå in med hund står förbjudsskylt, annars är det fritt fram på egen risk, med hunden i koppel och med respekt för djuren förstås!
      Mejlade kommunen och fick snabbt två snabba svar från tekniska kontoret och kultur och fritid! 👍

      Svara

Kommentera

