Borgarberget runt

Idag invigde vi en ny led vid Ågelsjön, den skulle vara 2 km å det tyckte jag lät alldeles lagom. Det var bara den liiiiilla detaljen att det var mer ”över” Borgarberget! På ett ställe kom inte lilla bergsgeten, Drömma upp för egen maskin. 


Det var en krävande, men annorlunda runda OCH man kunde äta mellis på vägen… Jag provsmakade årets första blåbär idag, gott😍

När vi kommit tillbaka till ”känd” mark gick vi ner till sjön så hundarna fick svalka sig och dricka lite….

7 thoughts on “Borgarberget runt

  1. LR

    Hej! Har suttit här och läst och dräglat över dina fina hundar. Får man fråga vilken uppfödare dina bergerer (säger man så i plural?) kommer ifrån?

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Hej! Roligt att du gillar mina hundar😊 Inez, den äldsta kommer från Hob-Nobs (Rimbo) och Drömma kommer från Dirgis
      (Tierp).. En del säger pyrrar, andra säger bergers… Var i landet bor du?

      Svara
  2. LR

    Ja, det är jättefina. Gillar de ljusare varianterna bäst.

    Bor i Uppsala. Har bara besökt Jomgarden men pratade med fr Hobnobs för, äh, bortåt 20 år sedan. Det är så länge jag drömt om att en gång ha en berger men har inte haft möjlighet att skaffa hund igen förrän nu.Tingade faktiskt en valp som skulle ha fötts runt jul, men det blev inga valpar den gången. Så nu har jag tid att tänka ett varv till. Och då dyker ju farhågorna upp igen (tänk om jag får ett monster som är rädd för allting, klarar jag en sån ras o.s.v.). Maris hundar var dock underbara. Reserverade? Pytt! Pussgurkor var de! 🙂

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Okej! Tycker du ska ta kontakt med Sara på Digris, hon har många valpköpare i Uppsala-trakten.
      En berger är härlig för att man aldrig riktigt vet vad de ska hitta på, vissa blir mer reserverade än andra och vissa väljer vilka människor de aaaaldrig ska acceptera. Det är en underbar ras, som kräver mycket miljö – o socialträning, men du får oxå uppleva härliga stunder. Ofta skrattar man åt dem, men visst händer det att man sliter sitt hår!
      Tänker du tävla? Jag tävlar/har tävlat i lydnad, rallylydnad och agility, är startklar i freestylen och htm.
      Hör gärna av dig igen om du undrar nåt!

      Svara
  3. LR

    Tack! Nej, jag är ingen tävlingsmänniska – fast det kan ju ändra sig. Men jag är intresserad av att träna hunden ändå och kommer att vara allmänt aktiv med den.

    Jag har haft hundar förr och jag har haft mycket kontakt med hundar överlag och anser mig väl ”ha hand” med dem som det heter, men jag har ingen erfarenhet av vallhundar. Så det är klart alla skräckskildringar skrämmer. Men de är samtidigt så himla mycket som lockar med rasen. Och av dem jag träffat är det faktiskt bara en som levt upp till det dåliga ryktet (rädd för allt).

    Svara

Kommentera

