Lite nosework

Inez och jag har precis genomfört en grundkurs i Nosework. Inez är duktig, jag har lite svårt att läsa henne, men det tar sig! Jag tycker hon är lite okoncentrerad första söket, hon vill ha hjälp av mig och nosar lite sporadiskt. Men sen jäklar vill hon nästan äta upp gömman. Idag drog hon fram asken ut gömman i sin iver på doften.

Drömma har fått lära sig nw hemma och är väldigt arbetsvillig. Sniffar som tusan å är ganska säker och går nästan direkt på gömman. Hon använder tassarna för att försöka gå fram gömman om den ligger i en ask eller väska.

Både igår och idag har de fått några sök, med lite olika nivåer och svårigheter. Igår var det ren doft, idag med lite korv i gömman. Jag tycker det är svårt att träna hemma, man är inte riktigt lika skärpt!

2 thoughts on “Lite nosework

  1. Agneta

    Haha! Tassa blir helt galen när vi ibland kör te-sök här hemma. Jag måste tänka noga vart jag gömmer, för hon gräver, krafsar, gnager och blir som en virvelvind. Jag tycker att det är lite svårt, hon letar dessutom vidare efter eventuella fler gömmor, stannar aldrig upp.
    Kanske beror det på att jag kör godisletande ibland också? Då lägger jag ju ut på flera ställen…

    Svara
    1. LindasHundliv Inläggets författare

      Vi har lärt oss att belöna vid gömman och även på vägen därifrån, belönas att kunna lämna fyndet… lärde oss även att nu är det slut på godissök, antar att det förvirrar!

      Svara

Kommentera

