Utflykt till Dalmyra Gruva

Maken spelade golf när jag och hundarna passade på att åka till Dalmyra gruva för en lite upptäcksfärd. Ryggan var packad med fika och det var lätt att hitta dit. Jag gillar historia i närområdet och tyckte det var riktigt kul att se ritningar och kvarlevor av byggnader, gruvor och källor. 

På vägen till gruvan, en skogsväg på ett par hundra meter, fanns små roliga fantasidjur och annan kuriosa. Drömma var inte sen med att göra djuren sällskap.

Innan man kan beskåda gruvan måste man ta sig över vattnet med en liten flotte. Det gick bra trots att varken hundarna eller jag åkt flotte tidigare.

Man kan i sin vildaste fantasi inte förstå att gruvan (de där små hålen lixom) kan ha sysselsatt som mest 60 personer, både vuxna och barn, gruvarbetare och ”vanligt” folk. 

De hade bland annat, två bostadshus med 6 resp. 10 rum, dynamitkällare, smedja, maskinhus (ångmaskin), stall och till och med en dansbana. Inez inspekterade genast matkällaren, men konstaterade att maten var slut.

Vi fortsatte förbi en gammal källa och vidare bort mot Östgötaleden. Plötsligt skuttade en hind å en råbock upp ganska nära, hundarna var duktiga, men jag var glad att de var kopplade. Vi kom aldrig till Östgötaleden för gräset blev så högt och jag hade bara shorts, men vi fick en fin skogspromenad med blåbärsmumsning. Väl tillbaka till vindskyddet skrev jag i gästboken innan den stora mängden stackmyror gjorde att jag valde att ta flotte över till andra sidan och fika där. 

Det finns en fornborg alldeles bredvid så där klättrade vi upp, så mycket av någon fornborg såg jag inte, men utsikten var fin.

2 thoughts on “Utflykt till Dalmyra Gruva

  1. semestersol

    Ser lite läskigt ut med de vattenfyllda gruvhålen. Skulle man ramla i, så blir det svårt att ta sig upp med de branta sidorna…?

    Svara

Kommentera

